Trafikverket lämnar positionspapper
Trafikverket lämnade den 5 oktober ett så kallat positionspapper om hur de tänker fortsätta sitt arbete med de nya stambanorna. Ett antal avsteg görs och genom positionspappret förändrar man tidigare planer.
Trafikverket har i ett positionspapper bestämt hur utbyggnaden skall ske när det gäller val av teknik och hastighet. Det innebär att:
- Lund-Hässleholm skall byggas ut med 320 km/tim
- Linköping-Stockholm (Ostlänken) skall byggas för 250 km/tim
- Göteborg – Borås skall byggas för 250 km/tim
Med detta frångår man det tidigare beslutet att bygga för 320 km/h och förlorar på det här sättet de tidigare uppsatta restidsmålen. Ett ytterligare dråpslag för projeketet är att det
fortsatta planeringsarbetet med loklaiseringsstudien mellan Linköping-Jönköping pausas.
Trafikverket poängterar dock att om det, i ett senare skede, skulle komma politiska beslut som går emot inriktningen kommer denna att revideras.
Läs Trafikverkets positionspapper i sin helhet här.
Kategorier: Borås,Jönköping,Göteborg,Linköping,Trafikverket
Publicerad den: 2018-10-29
Götalandsbanan
Götalandsbanan är en organisation som bygger på ett samverkansavtal mellan de fyra stora kommunerna på sträckan; Göteborg, Borås, Jönköping, Linköping samt Stockholms läns landsting.
Organisationens syfte är att verka för att tillgodose parternas önskemål om att få Götalandsbanan i full sträckning klar senast år 2031. Organisationen ska också arbeta för att samordna övergripande samverkans-, kommunikations/informations- och kunskapsuppgifter som bedöms bättre kunna utföras gemensamt för att på ett mer effektivt och rationellt sätt kunna åstadkomma Götalandsbanans järnvägs- och samhällsutbyggnad.
036-10 50 84
info@gotalandsbanan.se